Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Hollandse Nieuwe : start haringseizoen 2025 omarmt traditie én vernieuwing vanaf 17 juni

Hollandse Nieuwe

Het Nederlands Visbureau kondigt namens de Nederlandse Haringgroothandelsvereniging aan dat de Hollandse Nieuwe vanaf woensdag 18 juni 2025 voor iedereen verkrijgbaar is. 

Met de traditionele veiling van het eerste vaatje op dinsdag 17 juni in Scheveningen wordt het startschot gegeven voor een reeks activiteiten rond de Hollandse Nieuwe. 

De opbrengst van de veiling wordt gedoneerd aan een goed doel.

 

Hollandse Nieuwe : 'De smaak van traditie, gevangen in het nu'

 

Onder het motto 'De smaak van traditie, gevangen in het nu' initieert de sector dit jaar samenwerkingen met partners binnen en buiten de vissector.

‘Door nieuwe partnerschappen aan te gaan met partijen die onze passie voor de Hollandse Nieuwe delen, willen we niet alleen aandacht voor de seizoensstart, maar in de breedte zorgen voor een grotere waardering voor dit product,’ aldus Lisa Koopman van het Nederlands Visbureau.

‘De startdatum is afgestemd op het natuurlijke proces waarbij de haring het gewenste vetpercentage bereikt voor de karakteristieke smaak waar de Hollandse Nieuwe om bekend staat. Het verhaal achter dit bijzondere product - van het traditionele maakproces tot de gezondheidsvoordelen - is bij veel mensen echter nog onbekend,’ aldus de Nederlandse Haringgroothandelsvereniging.

Om deze kennis te vergroten, presenteert de sector dit jaar een documentaire over het verhaal van de haring. Daarnaast ontwikkelt de sector diverse activiteiten gericht op de jonge generatie, een doelgroep waar nog veel potentieel ligt. Haringparty's door heel Nederland vormen hét ideale platform om de terugkeer van de Hollandse Nieuwe te vieren - van jong tot oud.

Het goede doel dat dit jaar de opbrengst van de veiling zal ontvangen, wordt in de aanloop naar het haringseizoen bekendgemaakt.

 

Over het Nederlands Visbureau

Het Nederlands Visbureau is het pr- en marketingbureau voor de vissector en heeft als doel het versterken van het imago en het promoten van de consumptie van vis, schaal- en schelpdieren. Om dit te bewerkstelligen ontplooit het Nederlands Visbureau activiteiten op het gebied van public relations, voorlichting, reclame, promotie en marktonderzoek namens de ondernemers in de sector.

Nederlands Visbureau foto

Nederlands Visbureau - haring degustatie

Nederlands Visbureau - nieuwe haring degustatie

Nederlands Visbureau - nieuwe haring degustatie

Hollandse Nieuwe

Deel dit artikel